Skip to content Skip to footer

Hier moet je op letten bij linkbuilding

Je kunt natuurlijk je linkbuilding uitbesteden, maar veel ondernemers vinden het leuk en interessant om er eerst zelf eens mee te experimenteren. In dat geval is het goed om te weten dat er diverse zaken zijn waar je rekening mee moet houden als je een succesvolle linkbuilding strategie op wilt zetten. Als dit niet genoeg resultaat oplevert kun je altijd nog beslissen om een expert in te schakelen, bijvoorbeeld via https://www.doublesmart.nl/linkbuilding-uitbesteden/.

In dit artikel lees je alles over de drie belangrijkste zaken waar je op moet letten als je (eventueel tegen betaling) backlinks op andere websites wilt plaatsen. Lees ze door en doe er je voordeel mee!

De domain authority van een website

Het eerste wat je moet checken als je een aanvraag voor een backlink wilt doen is de zogeheten domain authority van een website. De domain authority is een getal tussen de 1 en 100, dat aangeeft hoe populair en professioneel een website is. Hoe hoger het getal, hoe beter. Als je een nieuwe website bouwt begin je op 1, en hoe meer backlinks en kwalitatief goede content je hebt, hoe hoger het getal wordt. Links van websites met een domain authority (DA) van lager dan 10 zijn niet echt interessant. Probeer te focussen op websites vanaf een DA van 15, met enkele uitschieters en boven de 30. Hoe hoger de DA van een website die naar jou linkt, hoe een groter effect deze link zal hebben op jouw eigen DA en dus je ranking in Google. Daarom is het relatief duur om een link te plaatsen op een website met een super hoge DA.

Afwisseling in anchorteksten

Als je besluit meerdere blogs, artikelen of zelfs tekstadvertenties op websites te plaatsen moet je erop letten dat er afwisseling bestaat in de anchorteksten. Als je bijvoorbeeld een bakkerij in Amsterdam hebt, dan kun je de link naar jouw website zetten achter de woorden ‘bakkerij Amsterdam’, maar ook achter ‘lekkere lunch in Amsterdam Noord’ of ‘verse croissantjes Amsterdam’. Hoe meer afwisseling erin zit, hoe geloofwaardiger de links overkomen voor Google. Je wilt namelijk te allen tijde voorkomen dat Google denkt dat je hebt betaald voor deze links, want dit komt je ranking niet ten goede.

Komt de link natuurlijk over?

Dit laatste punt borduurt in feite voort op de vorige, want door de afwisseling in anchorteksten komen de links heel natuurlijk over, en dat is de bedoeling. Check ook of de doelgroep van deze website matcht met de jouwe, of er meerdere artikelen op staan die een linkje hebben met jouw product of dienst, en dus of het logisch is dat jouw website erop vermeld wordt. Alleen als je op al deze vragen ‘ja’ kunt antwoorden is het slim om er een backlink op te (laten) plaatsen. Je linkbuilding uitbesteden? Kijk op DoubleSmart voor meer informatie.