Via het internet gebruiken mensen woorden om tot bepaalde informatie te komen. Deze woorden heten zoekwoorden of -termen. Als je benieuwd bent naar welke zoekwoorden mensen gebruiken om tot jouw producten of diensten te komen, kun je er voor kiezen een zoekwoorden onderzoek doen. Hierbij probeer je te ontdekken welke zoektermen mensen nou gebruiken wanneer zij op zoek zijn naar iets wat jij levert.
Waarom een zoekwoorden onderzoek doen?
Een zoekwoorden onderzoek kan van uiterst belangrijk zijn voor je bedrijf. Je komt er namelijk achter wat de belangrijkste zoekwoorden zijn in jouw sector/branche. Je leert wat meer over hoe jouw doelgroep denkt en handelt. Deze informatie kun je gebruiken om jouw website te optimaliseren. Het proces van de juiste zoekwoorden gebruiken heet Search Engine Optimalisation, oftewel SEO. Het is dé strategie voor het optimaliseren van je website. Dit kun je doen door de termen die door jouw doelgroep worden gebruikt te verwerken in de content op jouw website, een vraag-en-antwoord te maken op basis van de vragen die potentiële klanten hebben en het inkopen van producten waar vraag naar is. Je kunt ook inzetten op bijvoorbeeld Google Ads campagnes en linkbuilding. Kortom, er is veel mogelijk als je SEO op te juiste manier inzet. Maar daarvoor moet je eerst met een goed zoekwoorden onderzoek doen dus.
Online marketing bureau inschakelen
Je bent waarschijnlijk al bekend met online marketingbureaus. Je kunt een online marketing bureau zoals HV Media inschakelen om een zoekwoorden onderzoek voor jou te laten doen. Daar zitten een hoop voordelen aan. Zo zet een online marketing bureau de SEO strategie op de juiste wijze in om ervoor te zorgen dat jij zo hoog mogelijk in de zoekresultaten komt. Ook kunnen ze met jou meedenken over jouw digitale marketing strategie in relatie tot jouw concurrenten. Daarnaast is een online marketing bureau gespecialiseerd in dit vakgebied, terwijl jij als ondernemer waarschijnlijk andere werkzaamheden en specialiteiten hebt. Door een zoekwoorden onderzoek over te laten aan een online marketing bureau, scheelt dit jou zelf flink wat tijd en energie.
Brainstormen
Jij bent een mens, net als je doelgroep. Als je zelf aan de slag wilt gaan met een zoekwoordenonderzoek begint het bij jezelf verplaatsen in de schoenen van je potentiële klanten. Maak een lijstje met alle woorden die in je opkomen die te maken hebben met jouw vakgebied en jouw diensten. Verkoop je babyspullen? Denk dan aan zoekwoorden zoals ‘spullen voor baby’s’, ‘tweeling kleding’, ‘goedkope kinderkleding’, ‘pasgeboren’ of zelfs ‘welke babyspullen heb ik nodig?‘ Het mag allemaal. Schrijf gewoon op wat er in je opkomt. Door goed na te denken over wat jouw doelgroep nodig zou kunnen hebben kom je vanzelf op een lijst met zoekwoorden.
Rondkijken en -vragen
Een andere manier om tot de juiste zoekwoorden te komen is om rond te kijken en vragen. Vraag ondernemers uit je omgeving hoe zij goede SEO-specialisten zijn geworden. Misschien hebben zij wel hele interessante tips. Of wellicht ken jij mensen uit jouw omgeving die onderdeel uitmaken van jouw doelgroep. Om het voorbeeld van de babyspullen er weer bij te halen; vraag een nieuwe moeder of vader eens waar die naar zoekt op internet als het gaat om babyspullen. Misschien mag je zelfs de exacte zoekwoorden zien die deze persoon heeft gebruikt. Ook kun je eens kijken bij concurrenten; welke zoekwoorden gebruiken zij veel? Hier kun je veel uit halen.
Google Suggest
Wanneer je de zoekbalk van Google gebruikt geeft Google je automatisch wat suggesties voor je zoekopdrachten. Dit heet Google Suggest. Google Suggest slaat bepaalde zoektermen op die in combinatie veel worden gebruikt. Je kunt dit gebruiken om erachter te komen wat Google Suggest heeft opgeslagen bij jouw doelgroep. Ga naar Google en vul bijvoorbeeld in ‘babyspullen’. Google geeft je automatisch wat suggesties wanneer je dit woord hebt ingetypt, zoals ‘… doneren’ of ‘… huren’. Je kunt deze suggesties van Google gebruiken om jouw eigen content te optimaliseren.
En nu?
Stel, je hebt nu wat zoekwoorden gevonden die je mogelijk kunt inzetten. Hoe ga je concreet aan de slag? Op basis van deze informatie kun je naar jouw content kijken. Welke zoekwoorden gebruik je nog niet of nog niet genoeg? Waar heeft de doelgroep behoefte aan en hoe kun je dit integreren in jouw aanbod van diensten en/of producten? Dit kan een lastige klus zijn. Voor een extra handje hulp je daarvoor online marketing bureau HV Media inschakelen. Die kunnen het proces van je uit handen nemen wanneer jij dat wilt.