Skip to content Skip to footer

Wereldbekende logo’s met verborgen betekenissen

Logo`s zijn niet weg te denken. Overal om ons heen dienen logo`s als herkenningsteken van diverse merken. Zowel onze kleding, producten die we kopen, websites en apparaten die we gebruiken worden voorzien van logo`s om de herkenbaarheid van het merk te vergroten. Wat we ons niet vaak realiseren is de doordachtheid van deze logo`s. Veel bekende logo`s hebben een verborgen betekenis die iets zegt over het bedrijf of de organisatie die achter het logo schuilgaat. Hier een aantal logo`s met hun verborgen betekenissen.

Driedelig Tour de France

Het logo van de grootste wielerronde van de wereld verbergt drie elementen die iets zeggen over deze wedstrijd. De eerste is voor iedereen wel duidelijk. De letter R wordt gevormd door een wielrennen die beeld geeft van de sport. Daarnaast heeft het logo een schuine stand om aan te geven dat bij deze sport ook bergen beklommen dienen te worden. Wat niet meteen opvalt of een link geeft is het gele voorwiel van de wielrennen. Deze Symboliseert de zon en geeft aan dat alle activiteiten van deze wedstrijd overdag plaatsvinden.

Compleet tevreden met Amazon

Het mega online winkelplatform van Amazon heeft op het eerste gezicht een eenvoudig logo. De naam met onder de naam een gele pijl. De pijl symboliseert de glimlach die kopen bij Amazon met zich meebrengt. De punt van de pijl vormt hierbij een lachrimpel. Een minder opvallend detail van deze pijl is dat hij begint bij de letter A en wijst naar de Z in het woord Amazon. Hiermee geeft het bedrijf aan in alles te willen voorzien voor zijn klanten.

Eenvoud is kracht met FedEx

Het grote transportbedrijf FedEx heeft misschien wel de mooiste en bekendste verborgen boodschap. Hoewel het logo in eerste instantie uit twee gekleurde woorden lijkt te bestaan, verbergt tussen de E en de X in ‘EX` een pijl. Deze pijl staat voor de filosofie van het bedrijf. De pijl staat voor de precisie, snelheid de voorwaartse richting waar de pakketjes in getransporteerd worden. Maar ook het niet gelijk opgemerkt worden van de pijl staat voor de visie van het bedrijf. Als iemand iets niet verwacht, in dit geval een pakketje of bestelling, wordt soms verrast door de snelheid van FedEx.

Creatieve eenvoud van Google

Google kiest op het eerste gezicht voor een herkenbaar en gekleurd logo van de naam. De gedachten achter het logo is vooral gebaseerd op zich niet aan de regels houden. Geen bijzonder lettertype of afbeelding, maar eenvoud waar plezier vanuit gaat. De kleuren die gekozen zijn symboliseren hierin de creativiteit en wederom niet volgen van regels. Bijna alle letters hebben een primaire kleur, behalve de groene letter L. Met deze secundaire kleur toont google zijn creativiteit en het plezier.

Visie en creativiteit bij Toyota

Het huidige logo van Toyota is een mooi voorbeeld van verborgen betekenissen in logo`s. De drie ovalen staan voor iets wat Toyota belangrijk vindt. De ovalen samen zijn de samenkomst van harten. Het hart voor en van de klanten en het hart waarmee de Toyota vervaardigd wordt. De ruimte tussen de lijnen vertegenwoordigen de eindeloze vooruitgang waar Toyota voor wil staan. Naast deze vertaling van hun visie in het logo, kun je ook het woord Toyota halen uit de ovalen.