WooCommerce vs. Shopify
De twee meest gebruikte CMS systemen om een webshop mee te maken zijn WooCommerce (in combinatie met WordPress) en Shopify. Beide platformen bieden oneindig veel mogelijkheden, maar het grote voordeel van WooCommerce ten opzichte van Shopify is dat er een enorme verzameling bestaat van gratis en premium plug-ins. Wij behandelen er hier een aantal.
Kiwi Sizing
Deze plug-in is één van onze favorieten. Het biedt een zeer krachtige maattabel, waarbij er eenvoudig verschillende ontwerpen en lay-outs gemaakt kunnen worden die helemaal bij de huisstijl van de website passen. Het is ook nog een kostenbesparende plug-in, want het wordt voor de klant zelf makkelijker om de juiste maat te selecteren en dat zorgt voor minder retourzendingen. De gratis versie van de plug-in is prima geschikt voor beginnende webshop makers.
HubSpot
HubSpot is een bekend en veelgebruikte plug-in voor CRM doeleinden. Deze plug-in heeft ook een krachtige extensie voor webshops die speciaal ontworpen is voor WooCommerce. De plug-in versterkt de marketing mogelijkheden van de webshop. De klantgegevens worden eenvoudig in een CRM systeem geplaatst en hiermee is het vrij eenvoudig om verschillende marketingactiviteiten uit te voeren, waaronder; welkomstcampagnes, re-marketingcampagnes en e-mailcampagnes.
Metorik
De WooCommerce plug-in van Metorik is een zeer krachtige rapportage- en emailautomatiseringstool met een zeer fijne gebruikersinterface. Alle bruikbare gegevens worden vastgelegd en het er kan tot in detail gefilterd worden naar de juiste gegevens. Hiermee kunnen bijvoorbeeld klanten in segmenten onderverdeeld worden of kun je belangrijke informatie over abonnementen en lidmaatschappen opzoeken. Metorik laat je ook makkelijk koppelingen maken met andere plug-ins, zodat de verzamelde gegevens optimaal gebruikt kunnen worden.
Enhanced e-commerce Google analytics plug-in
Deze plug-in werkt direct samen met Google Analytics en hiermee kun je tot in detail het winkelgedrag van de sitebezoekers meten en analyseren. Met een klein beetje kennis van Google Analytics valt er heel veel bruikbare informatie uit deze tools te halen. Voorbeelden hiervan zijn:
– Het toevoegen en verwijderen van een product uit een winkelmand
– Vanaf welke pagina vertrekken de gebruikers van de site en
– Wat is de gemiddelde besteding van de klanten.
Ajax Search WooCommerce
Om een webshop effectief te laten functioneren is een goede zoekfunctie onmisbaar. Deze plug-in helpt het standaard WooCommerce zoekproces te verbeteren met een extra Ajax zoekbalk, met live suggesties. Je hebt zelf de volle controle over wat er wel of niet via deze zoekbalk weergegeven kunnen worden. De gratis versie is een vrij beperkte versie en dus alleen bruikbaar bij de kleinere webshops. De pro-versie is daarentegen een zeer krachtige versie die goed en snel werkt voor webshops met wel 10.000 producten.