Magento of WooCommerce? Als je erover denkt een online bedrijf te beginnen, hebt je waarschijnlijk al met deze vraag te maken gehad. Aangezien dit de twee platforms zijn die de meeste ruimte hebben veroverd op de digitale markt.

Terwijl de eerste een gratis plug-in is voor WordPress, is de tweede een open source web systeem, met een veelheid aan functies tot jouw beschikking om jouw winkel te beheren.

Daarom is de keuze van het te gebruiken platform niet eenvoudig en moet bij de keuze rekening worden gehouden met jouw verkoopbehoeften. Aangezien zowel Magento en WooCommerce hebben sterke en zwakke punten die moeten worden overwogen.

Om je bij deze beslissing te helpen, geven wij een gedetailleerd overzicht van de belangrijkste kenmerken van de twee platforms. Bekijk ze!

Magento of Woocommerce? Welk platform te kiezen om jouw e-commerce te creëren?
Hoewel de voorstellen vergelijkbaar zijn, biedt elk platform verschillende toepassingen voor wie een e-commerce wil opzetten in een open-source omgeving.

Magento

De software, die sinds 2008 op de markt is, wordt gebruikt door kleine tot grote e-commercebedrijven. Het is een e-commerce platform ontwikkeld in PHP en is gratis beschikbaar op de website van het bedrijf en in de ontwikkelaarsgemeenschap.

Aangezien het een open source systeem is, staat Magento iedereen met geavanceerde programmeerkennis toe om veranderingen aan te brengen en verschillende functies op het platform te ontwikkelen, wat constante aanpassing mogelijk maakt en de markt tevreden stelt die het vorm geeft zoals zij verkiest.

Bovendien biedt het volledige integratie met verschillende systemen, zoals betalingsgateways, ERP, WMS, CRM, e-mailmarketingtools en vele andere exclusieve functies. Dit alles met hoge management prestaties.

Voors:

  • Het kan voortdurend worden aangepast;
  • Kleine en grote ondernemingen kunnen gebruik maken van de diensten van het platform;
  • Gebruik van sjablonen om het ontwerp van de pagina te veranderen.

Tegens:

  • Vereist een goede hosting provider;
  • Veel middelen maken het platform ingewikkeld;
  • Vereist geavanceerde programmeerkennis.

WooCommerce

In tegenstelling tot Magento, is WooCommerce een open source plug-in en niet echt een platform. Het werd in 2011 op de markt gebracht en is een goed alternatief voor online verkoop. Het heeft een lichte interface, is gemakkelijk te bedienen en wint steeds meer terrein, vooral bij kleinere bedrijven.

De virtuele winkels worden dus rechtstreeks door WordPress gecreëerd en voor de onderhoudsfaciliteiten geven veel gebruikers die Magento of Woocomerce overwegen, uiteindelijk de voorkeur aan de tweede.

Via modulaire hulpmiddelen, zoals sommige WordPress-functies, is het mogelijk elementen zoals een winkelwagentje, betalingsgateways, voorraadbeheer en andere faciliteiten op de site in te bouwen. Bovendien is het mogelijk om andere vormen van betaling aan te houden door gratis of betaalde uitbreidingen.

Voors:

  • Omdat het op WordPress draait, heeft het geen complex hosting systeem nodig;
  • Gratis te downloaden;
  • Gemakkelijk te gebruiken.

Tegens:

  • Beperking als gevolg van het gebruik van een platform dat niet is geboren met een focus op e-commerce;
  • Plug-in database kan onvoldoende zijn.

Magento of WooCommerce: gelijkenissen

Zowel Magento als WooCommerce zijn open-source producten. Dat wil zeggen dat de gebruiker de winkel kan bewerken en aanpassen zoals hij wil.

Naast de mogelijkheid om gemakkelijk een veelheid van producten en thema’s toe te voegen om het ontwerp van de site te ontwerpen en aan te passen.

Een andere grote overeenkomst is het “freemium” business model. Dat wil zeggen dat beide platforms kosten in rekening brengen voor extra functies als de gebruiker zijn winkel wil aanvullen.

Bijvoorbeeld bij de integratie van betaalmethoden met een bank (gateways). Bovendien staat zowel Magento als WooCommerce de online winkeleigenaar toe een blog te hebben.